© 1999-2024 Jørgen Grandt, Århus

Opdateret
2019

 


 

GavlMalerie 5
- i alle danske gavlmaleriers moderby Brande

[Nedenstående samling fortsætter på side 5a]
 

 

Gavle, pladser og fortove inkl. street art og 3D-ditto i Brande 2016*):


Torvet - en fugtig formiddag i oktober 2016
 

*) og en sjat 3D-kunst fra sommeren 2018. Klik her!


Genveje til søstersiderne om gavlmalerier, -reklamer og street art:
1a) Gavle i Århus A-H [flere sider] 
2) Indendørs 'gavle' i Århus
3) Gavle i Danmark minus Århus og København
4) Gavle i København og på Frederiksberg 

5) Gavle m.m. i Brande [denne side]
6) Godsbanen i Århus

7) Berlin 2011 

a) 3D-street art 2016


Billederne i dette første afsnit er resterne af de smukke og spændende 3D-street art-malerier, som mere eller mindre har overlevet siden dette års International Street Art Festival Brande (1.-3. juli 2016).
   Desværre har vind og vejr her og der sat sine spor, før jeg forevigede 3D'erne den 18. oktober. Om kort tid går højtryksspulerne i gang med at bortviske de midlertidige kunstværker, således at fliser og asfalt er klar til næste års festival. street art er forgængelig og ikke statisk.
   2015 var den første festival i en forhåbentlig lang række af slagsen. I al fald er den i 2017 foreløbig berammet til 1. og 2. juli. Ud over de kommende herligheder i Brande vil der antagelig også forekomme 'angreb' af internationale kunstnere i Århus, når Verdens Mindste Storby i 2017 er Europæisk Kullturhovedstad.
 

 


Fabio Maria Fedele, Italien

Gregor Wosik, Polen

 

Matthew May, England

Vera Bugatti, Italien

Stefan Pollack, Tyskland

Melina Berg, Tyskland

Ruben Poncia, Holland


Remko Van Schaik, Holland


Alina Oravs (Estland) værk herover
er set fra fire sigtepunkter, som tilsammen resulterer i fire forskellige motiver af samme maleri; genialt.

Aziz El Guaraoui, Marokko/Tyskland

Carlos Alberto Hernández, Mexico


Leon Keer, Holland
 

Via bl.a. følgende links kan du se, hvem kunstnerne var - og hvordan deres værker blev til:
http://www.brandebladet.dk/tags/street-art-festival
Facekbook-siden https://www.facebook.com/street artbrande/?fref=ts
Og denne YouTube-videofilm:
https://www.youtube.com/watch?v=0EC726JX-to

2018:

Tak til Jette Grønne som tog disse billeder den 8.8.2018 -
og til Laura som indgår i 3D-malerierne på en mageløs måde!



Se mere til denne gavl (uden Laura) længere nede ad siden ...

 


 

b) Resterne af ikke-3D-street art 2016


Valentina Sforzini, Italien


Plakaten er designet af Ivan Jensen, medlem af Lions Brande.

Ketty Grossi, Italien

Marion Ruthardt: Tommelise


Adry del Rocio, Mexico

 


 

c) Byens nyere og ældre gavlmalerier i 2016
plus skulpturer mv.



Klassikeren på Herningvej
 


'Akrobatfantasi' af K. Bjørn Knudsen
(1968, renoveret 2015)

Hm!

'Odins Øje' af Bjørn Nørgaard (2000-2002) i gården på Brande Højskole

Så det kan europapaller også bruges til.

'Urkokken' af Niels Ejner Rust (1984)

'Visdommens Kilde' af Keld Moseholm
(2001)

Ditto

'Puls' af Asbjørn Lønvig (1992)

'Dødens eleksirer' af Adolph Denis Horn,
Norge (1970, renoveret 2011)

'Sort/Hvid relief' af Kai Fürer (1968)

'Kvinde, sky og fugl' af Poul Agger (1968)

Naboer

 


Alice i Eventyrland
af Vera Bugatti, Italien, og Carlos Alberto Hernández, Mexico (2016)
 


Via Helle Madsen, Brande Turistkontor, har jeg med tak modtaget følgende fine forklarende tekst af Henrik Kraglund, Lions Brande:

Som bekendt er AIE et kunstværk i genren ”Trompe l'oeil”, (synsbedrag – eller ”snyd af øjet”).
   De mest overraskende elementer er venstrefoden på Alice, som peger direkte hen mod beskueren – ligegyldigt, hvor beskueren står.
   Det samme gælder for kløerne på kaninen. Og uret. Og øjnene på Alice. Og muren, hvor kunstnernavnene står, drejer sig også mod beskueren, når denne bevæger sig væk fra muren/væggen, hvor navnene står.
   Og det gælder for kagen i hendes hånd – kagen kan plukkes umiddelbart - ligegyldigt, hvor man står.
   ”Spis mig” (eat me) er helt essentielt for eventyret. Og har altså været med fra første færd. Den korte version er, at Alice kan blive stor eller lille. Hun bliver stor ved at spise af kagen – og mange forhold i livet kan jo klares ved størrelsen alene (fysisk størrelse, mange penge, stærkt militær o.s.v.)

Ofte er det dog bedre at være lille – holde lav profil – og det kan Alice gøre ved at spise af en (anden) kage eller ved at drikke en ”eliksir”.
   Sådan er livet – tænk over det. Alice er altså et symbol på livets op- og nedture.

Lad mig fortælle lidt mere (her tildeler jeg mig selv en portion licentia poetica!): forfatteren Lewis Carroll (psedonym) var bange for livet. Han var bange for at blive ”hentet” i utide – bange for, ikke at have nået det, han gerne ville nå. Derfor blev tiden hans livs tyran. Derfor stressede kaninen konstant Alice (læs: Carroll) ved at stirre på uret og meddele: Vi har travlt. Så stressende var det, at Alice ofte brød ud i tårer. For Carroll var der ingen voksne mennesker, som kunne give en hjælpende hånd. Der var børn, der var større børn og der var gamle børn, hvor kun de gamle børn (Carroll) var bange for sengetid, altså døden. Denne holdning martrede Carrolls sind  hele livet.
   Altså: Det at se eller at have set gavlmaleriet er jo en god anledning til at læse eller genlæse AIE – gerne i børneudgaven, hvor illustrationerne er talrige. Sådan har jeg selv læst AIE nogle gange det seneste ¾ år – og med stort udbytte.
 


 


Maciej Osmycki, Polen
(2010)

Aksel Kror, Danmark
(2009)

Carlos Matuck, Brasilien
(2006)

Vytautas Tamolounas,
Litauen (2007)

Sigrun Gunnarsdóttir Niclasen,
Færøerne (2006)
 
Mikiya Tokuda, Japan
(2005-2010)

Lis Gram, Danmark
(2004)


Forrest: Finn Birkelund, Danmark
(2004)
 


 


æ spikers kårner-skiltet står midt i 'Verdens Navle'.
Hvem er skaberen? Altså af denne geniale installation.
Men det spøjse værk til venstre var ikke
det oprindelige Speaker's Corner!

Første udgave af a speaker's corner/æ spikers kårner (kært barn osv.) var den skulptur som ses herunder, og som arkitekt Kristian Kristiansen fik sat op på Torvet i 1989. Cirka ti år senere blev den flyttet til nuværende placering på hjørnet af Stationsvej og Godsbanegade, hvor den desværre

Læs om førsteudgaven på Brande Borgerforenings webside - med en genvej til artikel i Herning Folkeblad 2011.

 

 


'Rene Linjer' af Adolf Denis Horn, Norge
(1990; renoveret 2010)

Ditto

 

 

'Uden titel' af Holger Bäckström og
Bo Ljungberg, Sverige (1970)

'Livsglæde' af Jorma Kardén,
Finland (1970)

Dalgas

Dragen er skabt af
Ida Caroline Møller Bjerg og Frida Stiil Vium, Danmark (2015)

Firmaet BioMar har fået dekoreret sin skorsten, som her ses bag Brande Højskole

'Vindenes Konge' af Britta Madsen og Søren Gøttrup, Danmark (2003)

'Sagnet om Brande Kirke' af Finn Birkelund
(1985)

Ditto

Ditto

Miniskorstensaskebægre ved indgangen
til
RemisenBrande

'Røde Anna i birkelund' af
Finn Birkelund (2013)

Anna!

 

'Otto Henriksen - en viis bonde'
af Torvald Westergaaard (1996)

Smuk og anderledes skiltning


'Kraft og Snilde' af Keld Moseholm (2009)

 


 

Kreativ kunst og finurligheder i 2016


'Urstenen' af Kirsten Boldt ...

... doneret af Dansk Stenhuggeri

 
Er denne Street HeArt ...

... den samme som denne web?
 

 

d) Den gamle lokomotiv-remise,
nu: 'RemisenBrande'







 


 

 

Genvej til Århus-portalen
 

 

Genvej til forreste forside


Tæller for hele webstedet
[virker måske kun i MS Edge]

© 1999-2024 Jørgen Grandt, Århus